גישור בהליך גירושין

תוכן עניינים

כמי שעוסקת רבות בתחום דיני המשפחה או כפי שאני מכנה אותם ״דיני נפשות״ אני ערה לקושי הנפשי והכלכלי הכרוך בקיומו וניהולו של הליך גירושין, ולכן אם האפשרות קיימת אני לעולם אמליץ ללקוחותי לסיים את מערכת היחסים הזוגית והמשפחתית ביניהם באמצעותו של הסכם גירושין כולל והוגן שיתקבל ויסוכם תוך שהם עוברים הליך גישור לגירושין.

תהליך גישור עם עו"ד

איך מתנהלים הליכי גישור בגירושין

זוגות שמגיעים להליך פרידה באמצעות גישור הם לטעמה של עו״ד ענבל ג׳וליה אלוש זוגות ששמים בראש מעיניהם בהליך הפרידה את ילדיהם ואת עצמם. הליך זה מתאים לזוגות שהניחו כבר בנקודת הפתיחה את האגו מעט בצד ונתנו מקום לשיח פתוח מכיל מתוך רצון להיפרד עם הבנה שככל הנראה עוד יפגשו לאורך הדרך גם לאחר הפרידה ועל כן רצוי לפתור את הסכסוך בדרך המכילה והטובה ביותר. 

כאשר באים להליך של גישור הזוגות ראשית לכל צריכים להבין כי אין מדובר בהליך של ויתור או פשרה, אלה בהליך שבו בסופו של יום הזוג מגיע להסכמות במחלוקות שביניהם שיהיו מקובלות על שניהם. למרות זאת צריך להבין שלא ניתן להפריד בהליך שכזה בין הרגש לפרוצידורה של הליך הגירושין בעיקר כי מדובר בזוגות שחלקו חיים משותפים לא מעט שנים ולא ניתן לנתק את הרגש המלווה את הליך הפרידה ולהתמקד רק בהליך הפרידה הפרוצדורלי. בשלב זה בהליך הגישור כל אחד מבני הזוג מקבל את המקום הבטוח שלו לפרוק את מה שיש על ליבו ולמצוא את הדרך להמשך קיום היחסים בין בני הזוג מבלי לתת למשקעי העבר לרחף מעל הכל.

חשוב להבין שפירוק המטען הרגשי תוך כדי הליך הגירושין הוא חשוב מאוד כדי לאפשר לכל אחד מבני הזוג להתקדם בחייו ללא משקעים או כשהוא מותיר בחייו עניינים לא פתורים, הליך הגישור מאפשר מקום בטוח לבני הזוג לעשות זאת .

הליך גישור בגירושין מתנהל במשרד של המגשר שיכול להיות עו"ד בעל הסמכת מגשר או מגשר בלבד (רצוי ומומלץ תמיד להיעזר במגשר שיש לו התמחות בגישור משפחתי ובגירושין). ההליך מתנהל במשך מס' פגישות ודומה לשיחה פתוחה בין מכרים כאשר המגשר תפקידו לנווט את השיחה למקומות כאלה שיאפשרו לכל אחד מבני הזוג להרגיש בטוח להביע דעתו ורגשותיו בלי שיחוש מותקף או נפגע עד כמה שניתן מהצד השני ובסופו של דבר למצוא את הדרך להסכמות מקובלות על שני הצדדים.

חשוב לפרט מס יתרונות בולטים בהליך גישור בגירושין ההליך חסוי וסודי ולא ניתן לעשות שימוש במידע העולה ממנו ככל וההליך כשל חלילה, כאמור בהליך נותנים התייחסות גם למצב הרגשי של בני הזוג, הליך זה יחסית זול יותר ומהיר יותר מניהול הליך משפטי מלא בבית המשפט/ ביה"ד הרבני, הליך זה מאפשר תקשורת מקדמת ובונה בין בני הזוג, הליך עם יותר וודאות ועוד.

מה תהיה השפעת הגישור על המשך היחסים עם הגרושים?

בעיני בני זוג שמצליחים להתגרש באמצעות הליך של גישור למעשה משדרים לילדים שלהם שזה בסדר להתאהב ולהתחתן ולחיות עד אחרית ימינו יחד ומצד שני זה בסדר להתאהב ולהתחתן ואז להתגרש כי הבנו שאנו לא מתאימים יותר אבל אין בכך כדי לפגוע ביכולתינו לשמור על יחסי חברות או ידידות מתוך הבנה שכשיש לבני הזוג ילדים משותפים הם למעשה בדרך זו או אחרת קשורים האחד בשניה עד יום מותם כי יהיו להם בדרך עוד הרבה מפגשים בדרך בתי ספר, סיום לימודי תיכון, סיום לימודים אקדמאים, חתונות בריתות ועוד.

כשזו ההבנה השוררת בין בני הזוג השמיים הם הגבול מבחינת מערכת היחסים בין הגרושים אפילו עד כדי חגיגת חגים ביחד אפילו עם בני הזוג החדשים והמרוויחים העיקריים מהסיטואציה הם הילדים.

זוג שבוחר בהליך זה מאפשר לילדים ולהוריהם שבחרו בהליך זה לעבור באופן מהיר יותר ומסורבל פחות לשגרת חייהם החדשה. שיתוף הפעולה בין בני הזוג מראה לילדים כי ניתן לפתור מחלוקות בדרך של כבוד הדדי ועצם העובדה שהילדים לא נגררים לסכסוך תורם לילד בכך שהוא מתמודד בקלות יותר עד כמה שניתן עם הליך הפרידה של הוריו ולהסתגל מהיר יותר לחייו החדשים. חשוב לומר כי הליך גירושין אצל בני הזוג והילדים מקביל בהרבה מקרים בספרות להליך של אבלות חלילה.

ככל שהליך הגירושין מהיר יותר ומעורבות הילדים בסכסוך נמנעת זה תורם להתמודדות הילד עם הגירושין. ככל שהליך הגירושין קצר יותר, והסוגיות השנויות במחלוקת בין בני הזוג נפתרות במהרה ותוך שיתוף פעולה, כך הילדים פחות מעורבים בסכסוך ומצליחים יותר בהסתגלות לפרידת הוריהם ולחייהם החדשים.

כתוצאה מכך הילדים יגדלו באווירה נינוחה ולא מתוחה שתפגע בהם, הילדים יבינו שזה בסדר גם להתגרש וזה לא חייב להיות מלווה בקרבות ובכעסים מיותרים, הילדים יקבלו שני הורים נינוחים רגועים ומאושרים וכשההורים מאושרים הילדים מאושרים.

הליך גישור גירושין מתאים לבני זוג שמבינים שבהליך גירושין כל אחד מהם מגיע עם אינטרסים שמייצגים אותו בלבד כאשר חלקם גלויים וחלקם נסתרים אבל חרף האמור הם מעוניינים לפתור המחלוקות ביניהם במשותף מתוך כוונה להתקדם בחיים בנפרד וביחד בצורה רגועה ומאוזנת.

בהליך גישור בגירושין אנחנו לא מתמקדים באינטרס ספציפי יחיד פותרים אותו ומתקדמים לאינטרס הבא אלה אנו מכניסים לסל אחד את כלל האינטרסים של שני הצדדים גם כאלה שכלל לא עלו בדעתינו בתחילה וזה מאפשר לנו להביא את הזוג ממצב של יריבות למצב שבו הם הפכו לשותפים לרצון טוב לפתור את המחלוקות שביניהם בדרך המרצה את שניהם יחד וכל אחד בנפרד וזה מאפשר להם להתחיל חיים בנפרד מהשני ועם זאת עם ממשקים משותפים.

גישור בהליך גירושין
עורכת דין בבאר שבע | ענבל אלוש
עו"ד ג'וליה ענבל אלוש
אשמח לעזור בכל שאלה
השאירו פרטים ונדאג לחזור בהקדם
דילוג לתוכן